درگاه واسط GPIB


گذرگاه واسط همه منظوره General Purpose Interface Bus که به GPIB مشهور است نام باس و پروتکلی است که نخستین بار در شرکت HP با نام HP-IB برای برقراری ارتباط پایدار و مطمئن  بین تجهیزات و دستگاه های اندازه‌گیری به وجود آمد.

این باس یک گذرگاه موازی الکتریکی 8 بیتی است که از شانزده خط سیگنال استفاده می‌کند - هشت خط برای انتقال داده‌های دوطرفه، سه خط برای سیگنال Hand-Shaking و پنج خط برای مدیریت گذرگاه - به‌علاوه هشت خط برگشت زمینی که همین قابلیت اطمینان آن را بالا می‌برد. همچنین تمام پیامها و ارتباطات باید Acknowledge شوند وگرنه دوباره و سه باره ارسال می‌شوند.

این باس از 31 آدرس دستگاه اصلی پنج بیتی با شماره 0 تا 30 پشتیبانی می کند و یک آدرس منحصر به فرد را به هر دستگاه اختصاص می دهد و به حداکثر 15 دستگاه اجازه می دهد تا از یک کابل مشترک تا 20 متر استفاده کنند. 

پین های درگاه GPIB

GPIB توسط انجمن IEEE در سال 1975 برای اولین بار بعنوان یک استاندارد شناخته شده است که تحت عنوان IEEE 488 منتشر شده است و آخرین نسخه آن 488.2 که در سال  1992منتشر گردید .

جهت اتصال در گاه واسط همه منظوره به کامپیوتر لازم است از کارت‌های واسط به همراه کابل مخصوص استفاده شود.انواع مختلفی از کابل‌ها و کارت‌ها موجود می‌باشند که می‌توان به مبدل GPIB به USB یا در گاه PCI اشاره کرد شرکت‌های نشنال اینسترومنت و کانت ژاپن از جمله شرکت‌های هستند که این نوع کارتها را ارائه می‌نمایند.از کابل‌های مخصوص ۱ تا ۴ متری نیز برای اتصال دستگاه‌ها و تجهیزات به کامپیوتر استفاده می شود .

کارت GPIB PCI شرکت National Instruments


مبدل GPIB USB شرکت National Instruments


کابل GPIB


نحوه اتصال تجهیزات بوسیله کابل های GPIB به کامپیوتر کنترلر 




موردی برای نمایش وجود ندارد.